BABY SHIMA MAKAN ULAT SAGU? BOLEH KE MAKAN ULAT SAGU?

π‡π”πŠπ”πŒ πŒπ„πŒπ€πŠπ€π 𝐔𝐋𝐀𝐓 𝐒𝐀𝐆𝐔

Asal usul ulat sagu Ulat sagu adalah larva yang berasal daripada sejenis kumbang yang hidup di dalam batang sagu, pohon rumbia, pokok mulong atau pokok pantu yang reput.

Hukum memakan ulat sagu Ulat sagu atau ulat mulong π’‰π’‚π’“π’‚π’ŽΒ dimakan kerana ia dianggap jijik sebagaimana pendapat ulama dalam kalangan mazhab Syafie. Itu jelas Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri menerusi portalnya Maktabah Al-Bakri.

Menurutnya, hukum itu diputuskan berdasarkan kepada perbincangan dan perbahasan. Malah, pendapat ini juga adalah selari dengan keputusan fatwa yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Negeri Sarawak, bertarikh 20 November 2014. Dalam hal ini, hukumnya adalah haram disebabkan oleh π’Œπ’†π’π’‚π’‹π’Šπ’”π’‚π’ π’ƒπ’‚π’π’ˆπ’Œπ’‚π’Šπ’π’šπ’‚ 𝒅𝒂𝒏 π’‹π’–π’ˆπ’‚ π’Œπ’†π’‹π’Šπ’‹π’Šπ’Œπ’‚π’π’π’šπ’‚.

Dalam mengkategorikan sesuatu itu jijik fuqaha menentukannya berdasarkan uruf masyarakat setempat. Oleh kerana masyarakat Islam Malaysia mengkategorikan bahawa ulat adalah dari haiwan yang menjijikkan (khabis) dan kotor termasuklah juga Ulat Mulong.

π‘°π’”π’π’‚π’Ž π’Žπ’†π’Žπ’†π’π’•π’Šπ’π’ˆπ’Œπ’‚π’ π’–π’Žπ’‚π’•π’π’šπ’‚ π’–π’π’•π’–π’Œ π’Žπ’†π’Žπ’‚π’”π’•π’Šπ’Œπ’‚π’ π’Œπ’π’π’”π’†π’‘ π’Œπ’†π’ƒπ’†π’“π’”π’Šπ’‰π’‚π’ π’…π’Šπ’‚π’‘π’π’Šπ’Œπ’‚π’”π’Šπ’Œπ’‚π’ π’…π’‚π’π’‚π’Ž π’Œπ’†π’‰π’Šπ’…π’–π’‘π’‚π’ π’•π’†π’“π’–π’•π’‚π’Žπ’‚π’π’šπ’‚ π’…π’‚π’π’‚π’Ž π’‘π’†π’Žπ’‚π’Œπ’‚π’π’‚π’.

×

Hello!

Click one of our contacts below to chat on WhatsApp

× Hi! Boleh kami bantu?